Fagplan og oversikter

Generell info

Høsten 2011:
TIRSDAGER
Kunstgruppe 3 fra 12 år kl 14.45 - 15.15
Kunstgruppe 1 fra 8 år kl 17.00 - 18.30
Kurs for voksne á 8 uker grafikk/malekurs 18.45 - 20.15

ONSDAGER
Barnekunstgrupper 2-4.klasse kl 17.15 - 18.15
Manga fra 12 år 18.30 - 20.15.

All undervisning skjer i kulturskolens lokaler på kulturtorget, inngang B i bygningen på oversiden av herredshus/bibliotek.

Fet kulturskole tilbyr opplæring til barn og ungdom innen visuell kunst fra 2. klasse.
Vi kan tilrettelegge spesialkurs for alle alsdersgrupper ved forespørsel. For påmelding kontakt rektor Ingun Elvhaug, tlf 6388 6162, eller e-post kulturskolen@fet.kommune.no.
Denne bloggen er et utstillingsvindu for visuell kunst ved skolen og gir relevant informasjon om utstillinger osv. For tiden er det fem forskjellige grupper ved kulturskolen delt inn etter alders- og ferdighetsnivå.

onsdag 19. januar 2011

Mangakurset fortsetter i vårsemesteret

Vi fortsetter suksessen med mangakurs!

Følelser er hovedtema for alle kunstgruppene i kulturskolen denne våren. Aleksander arbeider med å få skikkelig uttrykk for det karakteren hans føler.

I høstsemesteret hadde vi ukentlige leksjoner med å tegne ansiktsfasong, øyne, hender, hår osv - 11leksjoner i alt. Vi fant ut at gruppen var klar for å fordype seg, og i vårsemesteret skal elevene lage egne historier.

Hvordan bygge opp historien?

Sjanger: Hvis fortellingen din hadde vært en film du skulle kort gjenfortelle – hva slags type film er det? Komedie, drama, spenning, mysteriet, tragedie osv.

Karakter – finne hovedperson. Hva slags person er det? Fysiske kjennetegn og indre karakter

Marte har arbeidet med denne historien en stund. Først lagde hun selve handlingen, og nå arbeider hun med å tegne ut fortellingen. Her er det 'spooky' ting som skjer i skogen...

Miljø – Etablere stemning gjennom beskrivelse av sted. Det kan være en idé å starte fortellingen med en god miljøbeskrivelse, så vi vet hvor hovedpersonen er.

Hvis historien starter med en reise; hvor er vi? Hvilket himmelstrøk? Er vi ved havet, i en by, i ørkenen, på en fjelltopp osv?

Celestin arbeider med å finne karakter på sin hovedperson

Hvem er hovedpersonen sammen med? Etablere noen bifigurer som du også vet litt om hvordan ser ut.

Espen jobber med å få til de typiske mangaøynene.

Handling Noter ned noen stikkord om hvordan fortellingen skal bygges opp. Du kan skrive det som en minifortelling på noen få setninger.


Celestin har gjort grundig forarbeid med å definere hvilke elementer han vil ha med i fortellingen.

Lag gjerne små skisser – post-it lapper er fine fordi de er lette å ommøblere hvis du får en idé underveis om noe som bør forandres. Ikke legg masse arbeid ned i skissene. Tegn gjerne ’fyrstikkmenn’.

En rask storyboard i bildet over.

Når du begynner å bli fornøyd med grunnfortellingen kan du begynne å tenke litt over design. Studer serier du selv liker godt. Hvordan begynner fortellingen? Hvordan er plasseringen av store og små bilder? Er det snakkebobler? Hva slags skrift brukes i ’lydbeskrivelser'?

Husk retning i fortellingen. Det er lurt å tenke på hvilken vei personene beveger seg så det blir tydelig for tilskueren hva du vil fortelle. (Hovedregel: Beveg figurene fra venstre mot høyre).





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar