Noen ting kan vi se 100 ganger og likevel - hvos noen ber oss om å tegne det - er det vanskelig å være sikker på detaljene. De jeg kjenner som er gode til å tegne har brukt hundrevis av timer på å studere hvordan ting ser ut; lamper, blyanter, tog, mennesker, hunder og alt mulig annet.
De yngste elevene jobber nå med et prosjekt hvor vi studerer bygningene på tunet utenfor kulturskolen. Herredshuset er så nyoppusset og flott, så vi har først konsentrert oss om det. Først gikk vi en tur ut og bare så...Så gikk vi inn og tegnet det v husket. Ny tur ut, kanskje for å telle vinduer, eller studere mønsteret på inngangsdøren.
Kjellervinduer var det også noen som registrerte
Andre var opptatt av takstein, hva slags farge og form de hadde.
Spennende er det å se at hvert barn har sin personlige vinkling, sin måte å fortolke virkeligheten.
Vi telte vindusruter i hvert vindu. Og fant døren der man kan levere bøker hjvis biblioteket er stengt.
Denne uken lagde hver elev et vindu hver på små papirlapper. Jeg har ikke helt bestemt meg for om vi skal bygge en ordentlig modell, eller kanskje bare fronten av huset. Jeg må følge med på om de har glede av det vi arbeider med. For noen er dette en midt i blinken oppgave, for andre er det nødvendig å få fabulere mer for å være engasjert. Begge aspekter skal ivaretas!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar