Fagplan og oversikter

Generell info

Høsten 2011:
TIRSDAGER
Kunstgruppe 3 fra 12 år kl 14.45 - 15.15
Kunstgruppe 1 fra 8 år kl 17.00 - 18.30
Kurs for voksne á 8 uker grafikk/malekurs 18.45 - 20.15

ONSDAGER
Barnekunstgrupper 2-4.klasse kl 17.15 - 18.15
Manga fra 12 år 18.30 - 20.15.

All undervisning skjer i kulturskolens lokaler på kulturtorget, inngang B i bygningen på oversiden av herredshus/bibliotek.

Fet kulturskole tilbyr opplæring til barn og ungdom innen visuell kunst fra 2. klasse.
Vi kan tilrettelegge spesialkurs for alle alsdersgrupper ved forespørsel. For påmelding kontakt rektor Ingun Elvhaug, tlf 6388 6162, eller e-post kulturskolen@fet.kommune.no.
Denne bloggen er et utstillingsvindu for visuell kunst ved skolen og gir relevant informasjon om utstillinger osv. For tiden er det fem forskjellige grupper ved kulturskolen delt inn etter alders- og ferdighetsnivå.

torsdag 23. september 2010

KuDraMuDa - hva er det?


Plakat til årets KuDraMuDa forestilling på Lillestrøm 13.november. Mer info kommer senere!

Hver høst samles alle kulturskolene på Romerike til en felles festforestilling. Vanligvis - og også i år - foregår det i Lillestrøm kulturhus. Dette er en fin arena for å vise den mangfoldige aktiviteten til kulturskolene, og for visuell kunst har det vært en kjærkommen anledning til å stille ut i profesjonelle gallerilokaler. Men - publikum har ikke alltid funnet veien til galleriet, så i år skal visuell kunst også presenteres på scenen på lik linje med dans, musikk, sang, drama.
Er det mulig?

Vel, vi skal gjøre vårt beste! Alle faglærerne for visuell kunst i distriktet holder møter jevnlig for å finne en best mulig presentasjonsform. Vi har totalt 6 minutter til disposisjon av hele forestillingen, altså under ett minutt pr skole for kunst. Og vi har fra 20 elever og oppover hver. Bare i Fet er det ca 40 elever på visuell kunst - i alderen 7 til 17. Kan alle bli representert? Det er en nøtt å knekke...

Det er slik at elever kan variere i nivå, selv innen samme alderstrinn. Det som er en kjempeutfordring for én, kan være kjedelig lett for sidemannen. Og barn utvikler seg i rykk og napp. Er det mulig å skape et felles opplegg der alle får bidratt på sitt nivå? Og hvordan holde kontinuitet i det undervisningsopplegget som ligger fast, som skal sikre et pedagogisk oopplegg gjennom semesteret?
Jeg løser det i år ved at vi lager en animasjonsfilm. Med ca 60 sekunder som ganges med 24/25 bilder pr sek, har vi en felles arena med mange muligheter. En klasse har nå laget en lang bakgrunn, og andre grupper skal i neste uke lage figurer som kan bevege seg mot bakgrunnen. Fortelling? Veeel, det finnes en løs ramme, men jeg må være åpen for improvisasjon i forhold til elevenes prestasjon. Øverst på bloggen ligger semesterplan for hver gruppe. Den er laget før semesterstart. Hver uke revideres planen, for å ta hensyn til den aktuelle elevgruppen, fordi kjemien i en gruppe påvirkes av hvilke elever som er der og det de skaper.

22.september: 8 barn på rekke og rad lager en bakgrunn som skal brukes i animasjonsfilmen vår til KuDraMuDa 2010.

Og for å sikre faglig progresjon blir det jevnlig øvd på det som kalles skalaøvelser. Det vil si tegneøvelser som er laget for å bedre koordinasjon mellom øye, hjerne og hånd. Disse øvelsene kan ta 5 minutter eller en halv time, og blir jevnlig repetert gjennom semesteret. Les mer her

Jeg tror aldri jeg har hatt så mange entusiastiske elever som i år. De kommer løpende inn, klare for å kaste seg over oppgavene.

Jeg vet av erfaring at barn ikke alltid forteller det som skjer i en time. De fokuserer kanskje på en detalj som har vært viktig for dem, eller som har irritert dem. Ved å følge med på bloggen har de foresatte en mulighet til å se hvilke oppgaver de møter på kulturskolen - og et bedre grunnlag for å snakke med barna om hva de lærer.



Husk på: Å utvikle talent handler om mye arbeid. Men mer enn noe annet handler det om motivasjon og glede! Ikke bruk ord som legger så mye vekt på prestasjon når du snakker med barnet ditt om å skape/tegne osv.
Hvis du synes tegningene de kommer hjem med er stusselige, er det fint om du likevel gir positiv respons. De viktigste tegningene blir spart på fram til semesterslutt. Dette trenger vi for å kunne holde utstillinger osv. Kanskje er det som eleven tar med hjem noe de har brukt noen få minutter på etter å ha avsluttet hovedoppgaven for timen. Disse uunnseelige tegningene kan likevel være svært viktige for eleven, så det å få respekt og interesse fra foreldre kan være av stor betydning!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar