Vi møtes i kulturskolens lokaler inngang B på Kulturkvartalet ( rett ved herredshus/bibliotek)
SLIK ER KURSET BYGGET OPP:
Kurset baseres på videoleksjoner fra internett.
Vi bruker projektor og viser hvordan man løser forskjellige tegneutfordringer. Elevene får anledning til å gjøre det samme på sitt papir.
Leksjonen vil oftest ta omtrent halve timen, og resten av tiden arbeider elevene individuelt med det som interesserer dem mest innen manga.
Hvorfor manga?
Fordi det er et tegneuttrykk som barn og unge over hele veren interesserer seg for. Forskning viser at unge som lager manga fortsetter å være kreative i en alder da mange mister selvtillit og gir opp.
Wilson, Brent. 2000. Becoming Japanese: Manga, Children’s Drawings, and the Construction of National Character.Visual Arts Research, Vol. 25.2. pp. 48-60.
Hvorfor manga?
Fordi det er et tegneuttrykk som barn og unge over hele veren interesserer seg for. Forskning viser at unge som lager manga fortsetter å være kreative i en alder da mange mister selvtillit og gir opp.
Wilson, Brent. 2000. Becoming Japanese: Manga, Children’s Drawings, and the Construction of National Character.Visual Arts Research, Vol. 25.2. pp. 48-60.
LEKSJON 1 Fire måter å tegne mangaøyne Det jeg ser elevene ofte velger når de tegner fritt er øyne slik manga og anime (fra animasjonsfilm) ser ut. Vi starter derfor med en leksjon som viser fire forskjellige metoder. |
LEKSJON 2 Ansiktsform og profil Manga og anime er jo ikke naturtro tegning - så det å få til ansiktsfasong kan være en utfordring. I denne leksjonen ser vi på hvordan du kan finne plassering av øyne, nese, munn osv etter noen enkle prinsipper. |
LEKSJON 3 Hår Mange nybegynnere tegner hvert hårstrå for seg. Men det passer ikke helt til uttrykket - så her viser vi noen måter å tegne hår på. · gutt og jente · fire forskjellige måter · krøllete og rett hår |
LEKSJON 4 Chibi Chibi er en egen tegnestil innen manga; figurene er veldig små og supersøte. Vi viser noen måter å tegne på. Profil er en egen utfordring! |
LEKSJON 5 Hender og føtter Mange strever med å få til hender og føtter – så vi titter litt på noen forskjellige tegnemåter |
LEKSJON 6 Ansiktsuttrykk Hvis vi klarer å bruke ansiktsuttrykk som en måte å fortelle det som skjer og hvordan helten/heltinnen reagerer vil serien se my mer ’proff’ ut! |
LEKSJON 7 Kropp Det som skiller manga fra naturalistisk tegnestil er blant annet proporsjonene eller størrelsene på kroppsdelene. |
LEKSJON 8 Bevegelse I vestlige og japanske tegneserier er det en stor forskjell: Retning i måten vi leser på! Hvordan får du følelsen av at en figur beveger seg i riktig retning? |
LEKSJON 9 Klær Å gi figurene klær som passer til historien og karakteren – det kan være en utfordring! |
LEKSJON 10 Å fargelegge Pantone og akvarell – og å lage tusjkontur Her er en instruksjon for fargelegging med pensel og penn. Til våren holdes kurs i å lage digitale tegninger |
LEKSJON 11 Layout, det vil si hvordan vi tegner rutene i tegneserien for å gjøre hele fortellingen spennende |
LEKSJON 12 Vi ser på animefilm som avslutning. Kanskje vet du om noen klipp på nettet du vil anbefale? |